Поговорити про те, що робити в екстремальних ситуаціях, привід уточнити: знає чи пам’ятає дитина свої прізвище, адресу, телефон.
Слова, які важливо чути дитині:
• Зараз ми в безпеці. Я і багато людей зробимо все, щоб ми були в безпеці.
• У всіх своя доля і своє життя. Я вірю в твою та нашу щасливу і добру долю.
• Поганих людей набагато менше, ніж хороших. Давай згадаємо тих, хто тебе любить, і тих, хто про тебе піклується.
Важливі дії:
• Якщо є можливість дій – подумати, яка допомога, які посильні дії-можливості є в цій ситуації.
• Грати. Лімбічна система мозку – активна під час страху та гри. Нехай у дітей там буде гра.
• Обіймати: кожен раз обіймаючи дитину, ми створюємо навколо неї додаткові кордони безпеки.
• Дозволити, якщо це необхідно, проявити напруга тілесно – побігати, пострибати, покричати.
• Малювати й розмальовувати мандали (малювати в колах), описувати долоньки, стопи, усе тіло, розмальовувати розмальовки з широкими межами – усе це допомагає повертати відчуття кордонів.
• Вибирати матеріали, над якими можна відчувати контроль – пластилін, глина, хлібний м’якуш, кінетичний пісок, тісто, малювати олійною пастеллю або восковою крейдою.
• Використовувати обривну аплікацію (руками рвати кольоровий папір на дрібні шматочки і з цих шматочків за допомогою клею-олівця робити колаж).
• Малювати олійною пастеллю на темному папері.
• Стрибати, масажувати ніжки.
• Робити дихальні вправи (видих довший за вдих) – свисток, флейта, мильні бульбашки, кульки.
• Малювати – майструвати будиночки, робити істот з будиночками на спинках (наприклад, равликів), грати зі сірниковими коробками.
• Фантазувати – малювати, моделювати, створювати уявний чарівний безпечний світ.
• Якщо зараз немає можливості трансформувати страх, створити для нього сейф – скриню, папку. Намалювати, покласти в “надійне місце”, міцно-міцно закрити. (Це дає тимчасовий перепочинок від страху).
• Створювати образ Зберігача (чогось більшого, ніж просто людина), Ангела, чарівного-провідника, Собаку тощо.
• Говорити щиро.
• Грати з водою. Уявляти воду, водний простір, спостерігати, як бурхливі хвилі трансформуються в баранці, малювати водний простір (нехай цей малюнок буде динамічним – починаємо з сильних хвиль, які поступово заспокоюються, тримати руки під водою, поступово зменшуючи натиск, тарабанити по воді долонями, знижуючи інтенсивність).
Комментариев нет:
Отправить комментарий