четверг, 24 января 2019 г.

Учитель, що виховує поетів


     У цьому навчальному році атестується Скліфасовська З.В. - людина, яка знає, чому повільно й тихо грає флейта...
    Урок літературного читання на тему "Вчися бачити й відчувати красу природи рідного краю" розпочався з мовної розминки. Діти прочитали склади й визначили, який звук весь час повторювався. Таким чином Зінаїда Вікторівна  вчить  розрізняти звуки, розвиває уважність, яка дуже необхідна для того, щоб стати митцем. 



   А дихальні вправи, які виконали учні,  (прочитати слова повільно, швидко, тихо, гучно,  з прискоренням) допомагають розвинути в дітей вміння інтоноційно передавати зміст того, що вони читають. 
    До уроків Зінаїда Вікторівна підбирає цікавий лексичний матеріал. Так, діти швидко визначили, у чому незвичайність прочитаних слів: вони містили суфікси, які значно збагачують українську мову, роблять її особливою- ніжною та мелодійною.





    Цікаво,  якими засобами можна передати красу природи?  Діти переглянули картини Левітана, Остроухова. Сказали, що красу осені художники передають фарбами. Визначили, що назва  "Золота осінь" містить епітет.




    Та по-іншому передають красу природи поети. Діти згадали справжніх митців українського слова: Т.Шевченка, Лесю Українку, І.Франка. Почули нові для них імена: Н.Забіла, Л.Костенко. Прослухавши вірші у виконанні вчителя,  визначили  їхні особливості: твори поетів зачаровують, ллються піснею. "Такі твори є ліричними",- ввела  нове поняття вчитель. І підвела  дітей до теми уроку: щоб стати поетом, необхідно вкладати душу в справу, яку твориш, бути уважним, спостережливим. 





   Були на уроці й сюрпризи. Учитель поділилася з дітьми своїм відчуттям і сприйняттям осені: прочитала власний вірш і  вразила усіх  майстерним володінням поетичного слова. 




     Зінаїда Вікторівна розвиває в учнів техніку читання, пропонуючи відповідні вправи: "Прочитайте мовчки", "Послухай і прочитай краще" тощо. З прочитаного дізналися про особливості ліричного твору, ліричного образу.
      "Розгляньте картини художників,-знову захоплює навчальною діяльністю своїх вихованців учитель.-Спробуйте дізнатися, що хотів показати автор твору". Діти легко вгадали творчий задум митців: захід сонця, вечір, ранок - ці стани природи вони відчули за кольорами.
       Зінаїда Вікторівна вчить дітей відчувати за прочитаним емоції автора, розуміти значення авторських уособлень.  А твір Тичини "Пастель", в якому автор порівняв прихід вечора з мелодійним звуком флейти, викликав особливі переживання. Можливо, сприяла цьому ще й дощова погода у цей день.




   Учитель знову поставила проблемне питання:" А чому вірш так називається?" Виявляється, що діти знають про дивовижні особливості пастелі, тому швидко дали відповідь: лише м'які, з приглушеним кольором олівці можуть передати красу і загадковість вечірньої пори.
    Готуючи для дітей фізхвилинку, учитель поставила за мету навчити дітей передавати емоції, що виникають під час читання, жестами. Під час її виконання діти показували, як пташки радіють, коли їх годують, кличуть до себе.
  У підсумку уроку діти швидко розповіли про те, чим займалися. Творче домашнє завдання "Намалюйте картину", "Складіть вірш" дозволить перевірити вчителю вміння передавати свої почуття за допомогою фарб чи слова.





   Наприкінці уроку Зінаїда Вікторівна прочитала вірш, який написала під час своєї хвороби. Надихнула її на творчість троянда, яку вона побачила з вікна. Квітка, яку покрив несподіваний приморозок, виглядала безпомічною і незахищеною - саме такою, якою й вона була в той час.



P.S.Коли відвідуєш уроки  Зінаїди Вікторівни здається, що ти знаходишся на творчому вечорі поетеси. Ці дивовижні хвилини надихають на творчість. Мабуть , тому серед переможців конкурсів з української мови та літератури можна побачити її колишніх учнів, яких навчала колись розуміти , чому "поклавши палець на вуста, лягає спати вечір"...

Цісар Н.В.















Комментариев нет:

Отправить комментарий