понедельник, 12 ноября 2018 г.

Як Маленький принц та Лис допомогли учням на уроці хімії

    (Робота вчителів, що атестуються)

Читаючи заголовки наших статей, іноді ловлю себе на думці: "Чи справді я переглядаю інформаційні  сторінки блогу звичайної школи?" 
    Так, назва статті, яку ви зараз читаєте, схожа на назву казки.  Та чомусь саме так "казково" захотілось назвати цей допис. Мабуть, тому, що на  уроках Бліняєвої Н.Г. ( а саме про один з них розповідь)  діти мандрують казковою країною знань. Доведу це зараз вам без зусиль.
  Урок у 8-Б класі розпочався з оголошення оцінок за контрольну роботу, яку учні написали успішно. Щоб не витрачати час, вчитель запропонувала  помилки, допущені в контрольній роботі , проаналізувати під час вивчення нової теми.




  Чому так поспішала вчитель? А тому, що на дітей чекала  зустріч з героями улюбленої повісті-казки "Маленький принц"  французького   письменника   Антуана  де Сент- Екзюпері. Переглянувши  уривок, в якому йшлося про зустріч головного героя з Лисом, вчитель поставила перед дітьми питання: "Яке відношення може мати уривок з казки до уроку хімії? Про який зв'язок йшла мова в  діалозі Лиса з Маленьким принцем?"




   Діти швидко дали відповідь, що герої по-справжньому дружили. Про ці дружні зв'язки і йшла мова. "А які  ще зв'язки вам відомі?"-знову звучить з уст вчителя питання. Опираючись на власний досвід, назвали сімейні, товариські, ділові зв'язки. І тут Ніна Георгіївна вирішила перевірити знання учнів з української мови: "Замініть синонімом слово "зв'язок". Щоб полегшити це завдання, вона розповіла про те,  як древні греки уявляли собі хімічний зв'язок. Давньогрецький філософ Епікур вважав, що між атомами існують гачки (до речі, вчитель їх принесла й показала), завдяки яким атоми з'єднуються один з одним. І щоб їх розірвати, треба докласти  максимум зусиль. Після такої цікавої аналогії діти швидко виконали завдання: "Зв'язок-це сила". А для хімії-це сила, яка об'єднує атоми в молекули.

                                      
  Учителю було цікаво дізнатися у восьмикласників, як виникають сімейні, товариські, дружні зв'язки, на чому вони тримаються? Таким чином вміло було порушено питання толерантних стосунків один з одним, що є вкрай важливим  для підлітків.  
   Цікаво, чи так само важко у мікросвіті створювати міцні зв'язки, як у  макросвіті. Тема уроку "Йонний зв'язок, його утворення" мала відкрити  багато нового.  
  Та спочатку треба підготуватися до сприйняття теми. Ніна Георгіївна запропонувала дітям виконати на мультимедійній дошці завдання "Порівняйте", щоб перевірити  знання учнів про особливості металічних та неметалічних елементів. Двоє учнів біля дошки ще раз нагадали усім, як визначати склад атому, кількість неспарених електронів. У ході виконання учнями вправ, вчитель зазначала, де діти помилялися під час контрольної роботи, виконуючи аналогічні завдання.

    Вивчення нового матеріалу пройшло не менш цікаво. У своєму житті атом намагається досягти електронного октету (мати на зовнішній оболонці 8 електронів). Цей стан найбільш  енергетично вигідний і стійкий. Мені зразу згадалися людські стосунки. Адже людина теж мріє досягти такого стану. Тому атоми можуть легко віддавати чи приєднувати електрони, перетворюючись на йони, і за рахунок електростатичного притягування створювати йонний хімічний зв'язок. І тут я розумію, що ми відрізняємося від мікросвіту. Віддавати чи приєднувати щось людині не завжди легко. 
   Весь урок вчитель пропонувала дітям записувати ланцюжки суджень, за якими сприйняття інформації стає більш зрозумілим.
  Для учнів, які засвоюють інформацію образно, вчитель запропонувала рольову гру "Утвори йонний зв'язок". Серед учнів класу знайшлося двоє акторів, які зіграли ролі натрію та хлору. За допомогою моделі електронної оболонки діти склали моделі своїх елементів.




А потім показали, як творяться їхні міцні зв'язки. Атом натрію з легкістю віддав одинокий електрон на зовнішній оболонці і перетворився в катіон, а хлор із задоволенням приєднав до своїх семи електронів восьмий - і елементи досягли електронного октету. Та важливість цих стосунків доводиться ще й тим, що вони утворюють сіль, без якої ми уявити своє життя не можемо.

  Наступні завдання (доведи, що магній готовий віддати два електрони та гра "Хто зайвий?" ) діти виконали швидко, що підтвердило міцність отриманих знань.


   Урок, що провела Бліняєва Н.Г., дав знання не тільки з хімії. У руках талановитого педагога він  перетворився на урок відкриттів, який вчить жити, будувати людські стосунки, знаходити  відповіді на багато питань.


Директор школи 
Цісар Н.В.





















Комментариев нет:

Отправить комментарий