воскресенье, 4 ноября 2018 г.

Живий пакетик

   Продовжуємо знайомство з цікавим досвідом роботи незвичайно талановитого вчителя біології Бліняєвої Н.Г. Сьогодні вона запрошує всіх у шостий клас.



   При вході в кабінет на дітей чекав сюрприз: кожен повинен був обрати один із кольорових  квитків.  Не здогадувалися учні, що так вчитель дізналася  про настрій, з яким вони прийшли на урок. Результати дослідження порадували Ніну Георгіївну: діти в гарному настрої, отже, матеріал буде засвоєно добре. 
   Після перевірки домашнього завдання вчитель запропонувала учням виконати вправу "Поясни". На невеличких папірцях було фото хламідомонади. "Це так просто!" -вигукнули діти. Я здивувалася: невже слово, яке так важко навіть вимовити, є знайомим шестикласникам? Наступне завдання - підписати позначені цифрами частини  водорості. Такий вид роботи дає можливість оцінити на уроці всіх учнів, перевірити їх знання та визначити слабкі сторони теми, що вивчається.

  Та ось на екрані мультимедійної дошки з'являється лист від Незнайки. Учитель пропонує дітям визначити, де у листі він явно перегнув палку. Дуже розсмішило дітей те, що у парку казковий хлопчик  зустрівся з хламідомонадою, яка росла в клумбі. А у озері він спостерігав за евгленою з гарними війками, яка весь час шукала затінок. І з цим завданням діти впоралися швидко. Такі форми роботи дають можливість легше запам'ятовувати важкий матеріал. Асоціації міцно засвоюються дітьми. 
    І знову вчитель пропонує учням розгадати загадку. В її руках з'являється ящик, в якому знаходилася жива істота, яку можна купити в продуктовому магазині. Ось тут почалося! Кого тільки не називали діти: таракани, павуки. Невже вони їх бачили на прилавках магазинів у якості товару? 

  Та все ж знайшлася дівчинка, яка здогадалася, що в ящику. Вчитель витягла з коробки "живий" пакетик, в якому знаходилися дріжджі-одноклітинні гриби. Так цікаво було реалізовано наступний етап уроку -  мотивація навчання.  
   Вивчення нового матеріалу почалося з весільного обряду. Адже це дійство без короваю  не обходиться, а весільний хліб не спечеш без дріжджів. Щоб його приготувати, треба було добре попрацювати: воду з семи криниць наносити, борошно з семи мішків набрати, та цього  недостатньо. Головне-свіжі дріжджі мати.
  Учитель запропонувала провести лабораторне дослідження й виготовити "Препарат живих клітин дріжджів".


   Ось тут діти об'єдналися в групи за кольорам квитків, які отримали на початку уроку. Вправно працювали всі: змішавши сухі дріжджі з цукром, додавши теплої водички та добре  все перемішавши, сіли на свої місця, щоб дочекатися реакції їх росту.




  А поки ті росли, вчитель розповіла про процеси, які відбувалися у пробірці. На дошці з'являються ланцюжки (ментальні схеми), в яких зашифровані основні поняття, що стосуються грибів дріжджів, їх значення в природі та житті людини. За допомогою таких схем матеріал сприймається дітьми легше. Вони бачать узагальнену й систематизовану зорову інформацію.
   І знову Ніна Георгіївна запрошує усіх до "живої" лабораторії. Пропонує розглянути отриманий препарат, який значно збільшився в об'ємі, що добре видно  під мікроскопом. Ось тут були справжні емоції!




    Закріплення матеріалу провели за допомогою вправи "Снігова куля". Учитель написала на дошці поняття, а учні повинні були називати по одному слову, що його стосується. Цей прийом дав можливість  повторити й осмислити інформацію. 
  Урок пройшов непомітно, легко і весело, що вкрай необхідно для збереження здоров'я дітей.

 P.S. Коли я виходила  з класу, мене зупинили дві дівчинки. Їм дуже захотілося показати своє творче домашнє завдання. Побачивши роботу дівчаток, я розуміла, що саме про
 Бліняєву Н.Г. сказано: "Творчий вчитель-обдарований учень".


Цісар Н.В., директор школи.








Комментариев нет:

Отправить комментарий